Eten tijdens de feestdagen

De feestdagen zijn dagen waar we (waarschijnlijk) allemaal wel van kunnen genieten. De gezelligheid, verlichting, cadeau’s en natuurlijk: lekker eten. Vandaag, 5 december, is de uitgerekende dag om hier een artikel aan te wijden. Op pakjesavond staan alle pepernoten, taai-taai poppen en chocolade ruim uitgestald op tafel. Hoe zorg je dat je tijdens en na de feestdagen niet in je oude (en eventueel slechte) eetgewoontes valt? Let op dat je niet je sportgewoontes verloochend – ga bijvoorbeeld nog steeds door met je creatine gebruik.

Eten

De lekkernijen zijn ontzettend moeilijk te weerstaan tijdens deze tijd van het jaar – we know. Toch zijn er veel manieren waarop je dit goed kunt aanpakken. Het is niet nodig om alles af te slaan. Je lichaam kan het écht wel aan om een paar dagen wat ongezonder te eten. Mits je voor en na de feestdagen maar goed blijft sporten en eten. Bij het vieren van sinterklaas kun je in plaats van pepernoten uit de winkel (met veel zout en suiker), je eigen pepernoten maken! Met kerst kun je zo gezond mogelijk koken, wel zo dat het nog steeds lekker is. Zoek hier maar eens op internet naar en de lekkere en goede recepten zijn in overvloed.

Sporten

Buiten wordt het steeds kouder en kouder, de temperaturen dalen. ‘s Ochtends is de vorst nog steeds duidelijk aanwezig, te zien en te voelen. Het is daarom begrijpelijk dat het opstarten van je dag veel moeilijker verloopt dan gewoonlijk. Je bed uit komen is lastiger en even naar buiten om te sporten is natuurlijk nog lastiger. Als je buiten sport, denk daarbij aan hardlopen e.d., let er dan op dat je goede (thermo) kleding aan hebt. Het is namelijk makkelijk om kou te vatten in dit weer. Als je naar de sportschool gaat, is de drempel hoger nu. Zorg er daarom voor dat je sportschool niet al te ver van je huis af is. Ten slotte is het handig om sport momenten in te plannen, zodat je hier echt tijd voor maakt tussen de festiviteiten door. Op deze manier zal sporten tijdens de feestdagen en het koude weer veel makkelijker gaan – neem dat maar van ons aan!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *